perjantai 4. toukokuuta 2018

Hortoilukauden avaus ( + simppeli, raskaana olevillekin sopiva villismoothie)

Ihanaa, se on vihdoin täällä! Villivihanneskausi, tai hortoilukausi, nimittäin. Itse harrastin takapihahortoilua ensimmäistä kertaa eilen tänä keväänä, ja ainakin täällä Tampereen leveyspiireillä tuntuu muutamia perus villivihanneksia löytyvän jo hyvin.

Hortoilusta on muotoutunut aika iso ja tärkeä osa tätä omavaraistelutouhuamme, etenkin nyt kun puutarha on vielä vaiheessa. Ja miksipä ei olisi? Villivihannekset ovat älyttömän terveellisiä, ne kasvavat villinä itsekseen ilman muuta vaivannäköä kuin itse keruu, ja ne ovat täysin ilmaisia ja jokamiehenoikeuksien raameja kunnioittaen kenen tahansa poimittavissa.

Jos olet seurannut blogia vasta hetkosen, kirjoittelin hortoilutouhuistani sekä käymästäni villivihanneskoulutuksesta poimijakorttitentteineen muun muassa täällä: KLIK.



Mutta, asiaan! Koko raskauteni ajan olen paininut jyrkässä laskusuhdanteessa kiitävien hemoglobiiniarvojen kanssa. Lähtöarvoni ensimmäisellä neuvolakäynnillä mitattuna oli 157, ja hemoglobiinini ovat aina olleet varsin korkeat. Romahdus noista arvoista nykyiseen lukuun 111 todellakin tuntuu olossa. Olen syönyt nyt reilu kuukauden reipasta lisärauta-annosta tablettien muodossa, mutta hemoglobiiniarvoni eivät olleet inahtaneetkaan ylös päin tissapäiväisessä mittauksessa. En siis ollut saanut rautalääkkeistä muuta vaikutusta, kuin vatsani sekaisin.

Vaan onneksi hortoilukausi toi nokkosen versot tullessaan. Jos pinaattia pidetäänkin ihan erinomaisena rautalisänä, sisältää nokkonen vielä reippaasti ronskimman annoksen rautaa pinaattiin nähden. Lisäksi nokkonen pitää sisällään reilusti kalsiumia, magnesiumia, C-vitamiinia, karoteenia, piitä ja mangaania. Sisältämänsä C-vitamiinin ansiosta raudan imeytyminen elimistöön myös tehostuu entisestään. Nokkosta suositellaan ryöpättäväksi ennen käyttöä sen sisältämien nitraattien vuoksi, mutta nuorten versojen kohdalla en ole koskaan vaivautunut, sillä vauvakasvi ei ole ehtinyt varastoida vielä nitraattia itseensä. Keruupaikan suhteen kannattaa siltikin olla tarkka: nokkosta, kuten muitakaan villiyrttejä, ei kannata kerätä teiden vieriltä tai esimerkiksi eläinsuojien ja lantaloiden liepeiltä. Puhtaalta keruupaikalta poimitulle nokkosen versolle riittää käsittelyksi kuitenkin ihan vain huuhtelu.

En ole jättämässä rautatabletteja pois, vaan yritän vielä nokkosia popsimalla entuudestaan tehostaa raudan saantiani. Toivoisin myös, ettei minun tarvitsisi ottaa rautatablettia ihan joka päivä, sillä sen aiheuttamat vatsavaivat eivät ole millään muotoa tervetullut lisä tähän raskauskremppojeni pitkään listaan. 


Nokkosen versojen ohella keräsin villiyrttisekoitukseen myös paria muuta jo hyvin versomaan lähtenyttä, raskaana olevillekin turvallista kasvia. Poimulehtiä kasvaa pihallamme runsaasti, ja se lukeutuukin ehdottomiin suosikkikasveihini!

Poimulehden käyttöä ei suositella raskauden ensimmäisellä kolmanneksella, mutta loppuraskautta kohti mentäessä sen käyttö on jopa ihan suotavaa. Naisten yrttinäkin tunnettu poimulehti tukee erityisesti naisen hormonitoimintaa ja vaikuttaa suotuisasti mm. kohdun ja limakalvojen kuntoon sekä voi auttaa kehoa palautumaan synnytyksestä. Eikä tarvitse välttämättä olla raskaanakaan, jotta poimulehteä kannattaisi popsia: esimerkiksi kuukautiskipujen lieventämisessä ja vaihdevuosivaivojen helpottamisessa kasvi on loistava apu. 
Mikäli kärsit kivuliaista, ennenaikaisista supistuksista tai jostain muusta poikkeavasta raskauden aikana, en kuitenkaan suosittele käyttämään poimulehteä edes toisella tai viimeisellä kolmanneksella. 

Keräsin ja kuivasin viime kesänä tästä kotimme liepeiltä ison paperipussillisen poimulehteä teeaineksiksi, sillä olen löytänyt kivuliaisiin kuukautisiin siitä korvaamattoman hyvän avun. No, kuukautiskipujen lieventäjälle ei sitten ollutkaan tarvetta talvikaudella, mutta aloitin poimulehtiteen lähes päivittäisen nauttimisen toisella raskauskolmanneksella varovaisella kuppi per päivä -annoksella. Nyt viimeisellä kolmanneksella saatan hörppiä poimulehtiteetä enemmänkin.


Kirsikkana kakun päälle keräsin poimulehden ja nokkosen kaveriksi vielä vuohenputken tuoreita versoja. Vuohenputki on juuri se puutarhurin painajainen, joka leviää pitkin kasvimaita ja kukkapenkkejä, ja josta et pääse eroon, vaikka kuinka tarmokkaasti kitkisit. Meidän pihassamme, kuten myös edellisen kotimme pihassa, vuohenputkea kasvoi todella paljon. Kasvi oli ennen suuri inhokkini, mutta opeteltuani sen tunnistamaan ja hyödyntämään sitä monipuolisesti ravintokasvina, olen alkanut suhtautua mokomaan rehuun vähän eri näkövinkkelistä.

Jos jotain, niin ainakin vuohenputkea etsiessä ei tarvitse turhautua, sillä sitä tuntuu kasvavan joka paikassa. Lisäksi se on satoisa ja aikainen, sekä tuntuu vain innostuvan, mitä enemmän kasvustoa harventaa. Nuorten versojen maku on todella miellyttävä, ainakin omaan suuhuni sellainen porkkanamainen. Porkkanaisesta tuoksustaan kasvi on myös helppo tunnistaa.

Kunnon magnesiumpommina vuohenputki toimii hoitavana yrttinä lihas-, nivel- ja hermokipuihin, kuten iskiassärkyyn. Meillä notkoselkä kulkee suvussa ja löysät nivelet aiheuttavat alaselkävaivoja itselleni muutenkin, mutta näin raskauden aikana vaivat ovat korostuneet entisestään, kun maha painaa, selän notko kasvaa ja relaksiini ja ties mitkä muut hormonit löystyttävät niveliä. Rautaa ja C-vitamiinia kasvi sisältää myös reippaasti.


Koska olen laiska aamupalan laittaja ja huono popsimaan marjoja ja hedelmiä sellaisenaan, tykkään nautiskella aamupalani ja vitamiinini yleensä nopeasti tehtävän smoothien muodossa. Villikasvit menevät loistavasti joka-aamuisen smoothietuopillisen seassa!




Tällaisella raskausaikaankin sopivalla villismoothiella olen nyt laittanut päiväni käyntiin:

  • Nuoria poimulehtiä
  • Nokkosen versoja
  • Vuohenputken lehtiversoja
  • Noin desi mustikkaa ja mustaherukkaa pakkasesta
  • 1 pieni avokado tai puolikas isompi
  • Pikku pätkä banaania
  • C-vitamiinipitoista mehua (marjamehu tms. käy, itsellä jäi mehun teko syksyllä väliin, joten käytin kaupan tuoresekahedelmämehua)
Oma smoothientekohärvelini on sellainen pikkuinen, josta tulee juurikin tuollaisen tuopillisen verran. Tuohon määrään laitoin villivihanneksia sellaisen reilun kourallisen, joka sorttia suhteessa 1/3. 


Olen monesti lisännyt smoothieihin myös maustamatonta luonnonjugurttia, mutta tästä versiosta se kannattaa jättää pois, etenkin jos haluat tehostaa raudan imeytymistä. Maitotuotteet nimittäin estävät rautaa imeytymästä, samoin kuin kahvi ja suklaa. 




Joko te muut olette aloittaneet hortoilukauden? Löytyykö teillä villivihannesten joukosta jotain ylivertaista suosikkia? Entä haluaisitteko ehkä lueskella täältä blogista enemmänkin villivihanneksista ja -yrteistä? 

14 kommenttia:

  1. Ryöppäsitkö siis nokkosta? Mä en ole päässyt keräämään, koska kerään pelkät lehdet ja ryöppään ne, muuten pistelee suussa. Oon kyllä muutenkin aika herkkis ja allerginen vähän kaikelle vihreälle, joten ehkä muilla ei ole tätä ongelmaa :) Meillä siis odotellaan vielä hetken aikaa, vaikka lapsi innoissaan niitä jo kastelukannulla kasteli pihassa, että pääsis kohta maistamaan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ryöppää ollenkaan noita vauvanokkosia, pistely on hävinnyt ihan reilulla huuhtelulla ja viimeistään sitten siinä kohtaa, kun surauttaa koko komeuden vielä tehosekoittimessa :) Mutta tuskinpa on nopeasta ryöppäyksestä mitään haittaakaan! Heh, ihana pieni hortoilija siellä teillä :D Vielä on meilläkin suurin osa nokkosista niin pikkuisia, ettei ihan solkenaan tohdi kerätä. Yhteen kukkapenkkiin ilmestyneet versot kuitenkin jo innolla keräsin ja käytin, kun en raaskinut penkkiä kitkiessä heittää ihan käypiä pikkunokkosia poiskaan.

      Poista
  2. Haluaisin kyllä lukea enemmän. Varsinkin käyttövinkkejä kaipailen. Ensimmäisey nokkoset ja vuohenputket olen täältä itärajalta bongannut. 😊 Kuusenkerkkiä odotan kovasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, näistä kyllä mielellään kirjoittelee enemmänkin! Näin sesonkina höystän arkipurtavaa villivihanneksilla oikeastaan päivittäin, joten käyttövinkkejä kaipaavalle voisin kirjoitella jotain simppeleitä reseptejä jakoon tällaisen laiskanpuoleisen arkikokkaajan keittiöstä :D

      Oi, ihanat kerkät! Onneksi ei tarvi enää kauaa odotella, että niitäkin saa :)

      Poista
  3. Voi miten ajankohtainen ja mukava postaus! 😊
    Itse aloin tutustua villivihanneksiin viime vuonna, joten paljon on opittavaa! Mielelläni luen aiheesta enemmänkin.

    Toivottavasti rauta-arvosi nousevat! 👍
    Itselleni ei aikoinaan sopinut lainkaan obsidan, mitä neuvolasta suositeltiin. Apteekissa kerrottii, että sen imeytyminen on todella huonoa, parempia on. Jäin miettimään miksi obsidan sitten on se mitä usein ekana käsketään syödä. Hinta on edullisin kai, mutta jos ei imeydy niin turhasta maksaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos <3
      Täytyypä rustailla aiheesta enemmänkin! Kiva kuulla, että muitakin villivihanneksiin hurahtaneita löytyy :)

      Mä olen myös Obsidanista kuullut samaa, ja mulle neuvolantätikin ohjeisti kokeilemaan Maltoferiä, jonka pitäisi olla vatsaystävällisempää. Oli kyllä Obsidania reilusti tyyriimpääkin, vaan eipä tuossa imeytymisessä näy ainakaan omalla kohdallani olevan kehumista.. :D Noh. Toivotaan, että luonto hoitaisi ja noista villivihreistä löytyisi apua.

      Poista
  4. Täytyy ehdottomasti testata, olen viikonloppuna menossa torpalle saunomaan ja kuopsuttelemaan pihaa, nokkosta löytyy aurinkoiselta päätyseinustalta vaivaksi (ja ravinnoksi) asti. 😊 Mukavaa viikonloppua!

    Ps. Tarkkaile postiasi, tänään sain vihdoin ja viimein pienen paketin matkaan, pitäisi löytyä teidän postilaatikosta alkuviikosta. ❤

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ota ihmeessä testiin! Ja nokkosta kannattaa hyödyntää muussakin ruuanlaitossa, jos sitä noin melkein riesaksi asti joka nurkalla rehottaa :) Lopuista sitten käytettä kukkapenkkiin!

      Ja minäpä alan kurkkia postilootaan maanantaista alkaen aina, kun siitä ohi kuljen! Jännää :)

      Poista
  5. Kuinka paljon poimulehteä käytit päivittäin, jotta siitä oli apua kivuliaisiin kuukautisiin? Pitäisi nyt vihdoin itsekin aloittaa säännöllinen käyttö, jotta ei tarvitsisi särkylääkkeitä syödä aina kuukautisten aikaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Säännöllisen 28 päivän kiertoni kanssa aloin hörppimään noin kierron puolivälistä alkaen kupillista per päivä, ja kuukautisten alkamispäivän lähestyessä lisäsin sitten toisen kupillisen. Kuukautisten ensimmäisenä ja toisena päivänä saattoi mennä useampikin mukillinen. Ja siis ihan teenä nautiskelin, sellainen pyöreä teesihdillinen poimulehteä kuppia kohti. Tuo määrä toimi ainakin mulle, ei se kipuja kokonaan poistanut, mutta sai minut kumminkin ihan toimintakykyiseksi ihmiseksi :D Poimulehdellä on lievästi suuta kuivattavia ominaisuuksia tosin, joten ihan yötä vasten sitä ei kannata isoja määriä siemailla.

      Mietin tässä, että jos kuukautiset ovat tosi kivuliaat, niin siankärsämöhän voisi toimia hyvänä tehosteena teessä poimulehden ohella? Se kun sisältää pieniä määriä salisyylihappoa, ja sitä on myös käytetty paljon erilaisten "naistenvaivojen" hoidossa. Sitä on yleensä kivasti saatavillakin, ja on helppo kuivatettava.

      Poista
  6. Kiitos hyvästä muistutuksesta ja kauniista kuvista eritoten! Aion aloittaa hortoilukauteni tänään ja olenkin siinä takavuosina jo ollut hyvin kunnostautunut ihan samoista syistä kuin ilmeisesti sinä: muu hyötypuutarha on vähän vaiheessa, joten otetaan luonnosta kaikki mahdollinen irti!

    Minulla oli raskauksien aikana ihan sama hemoglobiiniongelma, jota yrityksistä huolimatta oli vaikea saada tasapainoon. Suosittelen maitotuotteiden vähentämistä, niin ihan kaikkien ravintoaineiden imeytyminen paranee, mutta eritoten raudan. Me suomalaiset saamme usein jopa liikaa maitotuotteita, huomaamattamme, kun sitä lisätään joka ruokaan. Moni sanoo, ettei käytä maitoa, mutta itse kun olen nykyisin kokonaan maidottomalla ruokavaliolla, on tosi vaikea löytää lounasruuista ja jälkkäreistä maidottomia versioita. Piilomaitoa tulee siis monelta taholta muutenkin, joten vähentäminen ei todellakaan vaikuta esim. kalkin saantiin, jos se taas mietityttäisi. (Liika kalkkihan ei ole suinkaan hyödyksi, vaan haitaksi...).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olenkin harkinnut tuota maidotonta ruokavaliota, sellaiselle siirtyneiltä olen kuullut pelkkää positiivista. Itsekin olen pitkälti siinä luulossa, että todella vähämaitoisella ruokavaliolla elän: kahvimaidolle en ole vielälöytänyt maistuvaa korvaajaa ja juustoista en oikein osaa luopua, mutta muuten aika vähillä maidoilla mennään. Noita piilomaitoja tosin ei juuri ole tullut ajatelleeksi, eli ehkä tosiaan se oma ruokavalio ei olekaan niin vähämaitoinen, kuin äkkiseltään voisi luulla!
      Vuohen lypsyyn saaminen olisi kyllä lottovoitto, sen maito nyt olisi ainakin terveellisempi vaihtoehto ja sillä saisi kahvimaidon- ja juustontarpeensa tyydytettyä.. :)
      Tuota kalkinsaantiakin olen pohdiskellut tässä, kun sitä niin neuvolasta toitotetaan. Ja että nimenomaan maitotuotteista pitäisi saada. Silti kuitenkin löytyy paljon vaikkapa vihanneksia, joilla saa kalsiumintarpeensa täytettyä paljon tehokkaammin!

      Poista
  7. Pakko myöntää, etten ole koskaan tullut käyttäneeksi villivihanneksia. Pihamme suorastaan peittyy vuohenputkeen, mutta minä olen halki vuosien vain iloinnut siitä, kun saan kerätä pupuille oikein yllin kyllin syötävää :)

    Nokkosta olen jo vuosien ajan AJATELLUT kokeilla, mutta jotenkin se vain on jäänyt aina ajatukseksi. Jospas minä taas tänä keväänä ajattelisin kokeilla.. :D

    Minulla on pysynyt hemoglobiini ihmeen hyvänä tässä raskausaikana, mutta saa nähdä mitä se on nyt kun alkavalla viikolla on taas aika neuvolaan. Starttaa heti viikon alusta viikko 30 - härrekyyd, mihin se aika menee?! :)))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No siitähän on helppo aloittaa, että keräilet siinä pupuille keruun ohella myös omassa köökissä käytettäväksi!

      Ensimmäisessä raskaudessa minullakin pysyi siinä 130 kieppeillä koko raskausajan hempat. Ties mikä tässä toisessa sitten on, kun on tullut nuo arvot niin rytinällä alas.

      Poista